Friday, October 24, 2008

In Between Two Birthdates

Happy Birthday Ammer
A delayed entry...apologize me my dear. Mommy is spinning like gasing and it is better late than never...simply excuses mommy has to defeat guilty concious inside me. Alhamdulillah, Petang Jumaat Ammer sudah sambut dengan rakan-rakan sekolah di kelas transit dan hari Sabtu dengan kawan-kawan di kejiranan kami.
Dengan Syawal yang masih berbaki,majlis hari jadi yang simple untuk Ammer berlansung jua serentak open house kami sekeluarga.Ramai kawan Ammer tak dapat datang sebab hari Sabtu bersekali hujung minggu yang panjang masing-masing ambil peluang bercuti keluar dengan famili masing-masing. Suram sikit wajahnya bila tak ramai kawan datang tapi bila Abah keluarkan hadiah...waaa weeee.. besarnya!!!! Happy dan berseri-seri senyum sampai telinga! Memang dah lama dia nakkan control car sejak Ferrari F1 dulu sudah rosak! Bukan rosak tapi di rosakkan ( kata KakNgah!) Ammer jadi mekanik sendiri keluarkan itu ini dan pasang semula guna allen key and skru driver, bila siap dipasang ada skru terlebih dan kereta dah tak boleh jalan....
Happy juga dia dapat kek coklat Spiderman buatan mama yang comot dek terkejar waktu...
Sudah besar anak ini. Rasanya baru semalam mengendong dia keluar dari klinik bersalin. Sembilan tahun dah Ammer. Macam kata KakElle, anak ibu jantung ibu; Ammer banyak persamaan dengan Mama. Kami sama-sama excema, jadi makanan dan kepantangan kami sama - kami alah daging kambing,kucai dan susu...dan kami juga ambidextrous! Semuga membesar jadi orang yang soleh beriman, memperolehi segala peluang menyerap ilmu yang terbaik, berjaya dunia dan akhirat.

Rumah Terbuka

Alhamdulillah, sempat juga masak menu seperti yang di rancang..Mee kari,lemang ciplak* + rendang ayam,ketupat nasi + kuah kacang,kek nenas, kek coklat, agar-agar santan+ pandan, sosej roll dan kari daging untuk roti jala. Cuma roti jala yang saya tempah tak cukup sbb orang yang saya tempah tu ada emergency...
Sebelah petang cuma bbrp org kawan pejabat, kawan-kawan kakak dan bbrp org kawan Ammer yang datang. Risau jugak sbb makanan banyak lagi. Lepas maghrib barulah ramai tetamu. Jiran-jiran datang serentak! Abah dah gelabah dan "lari" pergi beli lemang asli tambahan!!!Kelamkabut juga la puan rumah ni, nasib baik Kakak cekap membantu...Terima kasih sayang...
Geng surau Abah stay entah sampai pukul berapa. Kelakar sangat bila jenguk keluar tengok ada yang balik tukar pakaian,pakai kain pelikat dan datang balik dan mereka bersembang di luar. Saya buatkan minuman panas dan masuk tidur sekejap. Terjaga selepas tengahmalam bila terdengar bunyi krrreeek....abah kemaskan meja. Saya bangun, tunaikan solat isya', cuci pinggan mangkuk dan apa yang patut. Kena cuci malam ini jugak sebab esok sesudah subuh nak balik kampung! Hampir pukul 3 pagi baru masuk tidur.

Sehari di Hospital
Dalam sibuk masak dan menjamu, hati tak sedap sejak dapat tahu Tok (MIL) sakit dada dan penat/semput. Pertama kali sejak jadi menantu sepanjang 16 tahun ini dia sakit begitu.Klinik swasta tempat dia dapat rawatan pertama buat reference ke hospital kerajaan. Pukul 8.30 pagi kami tiba dan bawa Tok ke hospital. Nampaknya keputusan ECG kurang elok. Dia dihantar ke Unit kecemasan untuk ujian ECG kedua. Saya suruh Abah balik makan dan rehat. Tok diberi ubat yng diletak dibawah lidah dan disuruh berehat. Kami ditempatkan di satu bilik yang ada 2 katil. Menantu mithali ni pun.. apalagi.. terus la letak kepala dan mata yang berat ni pun automatik terpejam. Siap pesan kat Tok..."kalau mak rasa lain macam , mak gerak chek na!" bertuah punya menantu...! Saya lelap hampir 45 minit. Itu pun bila nurse datang nak buat ECG..and the result is...worse than before!!!
BP Tok naik mendadak dari 117 pada ujian pertama pagi tadi ke 185 sekarang! Agaknya nervous dan takut sbb di masukkan ke wad kecemasan kot. Waktu ini myKakak yang bertugas di hospital ini datang... Lega sikit ada moral support dari misi berpengalaman ini. Saya ni bukan reti nak jaga orang sakit... Tok diberi ubat darah tinggi dan kencing manis, dan di suruh berehat lagi. Lagi sekali kena buat CG test. Sementara kakak ada dengan Tok dan Abah pun dah datang balik, saya pergi solat dan cari vending machine....lapar!
Bila balik ke wad, Tok tidur. Saya nampak seorang misi yang memang saya kenal, saya panggil dia KakGayah. Dia yang jaga saya waktu melahirkan Alia di hospital ini dulu, dan dia juga kakak kepada my best friend, Syah ( refer Jejak Kasih!) Ohhhh... happynya!( more stories later)
Berbalik pada Tok, bila kakGayah buat ECG dan BP lagi sekali... the result is better. BP dah turun ketahap normal. Tak pastilah sebab makan ubat tadi atau pujukan dari misi berpengalaman yang menenangkan Tok. Saya call myKakak , bagi tau dia about the better result. Apalagi kena sembur..." tu la hang, jaga orang sakit kena baca ayat Quran, baca doa dalam hati, pujuk dia bagi dia tenang......ini hang pi tidoq... bla blaa...."
OK lah.. Ok lah...saya surrender...memang patut kena pulas telinga pun...Tapi ya.. saya memang letih seletih-letihnya.

Pertemuan Jejak Kasih di Hospital
kakGayah cakap Syah balik kampung in emergency sbb PakNgah (panggilan saya pada ayahanda Syah dan KakGayah) tak sihat. Saya tak buang masa call Syah dan tanpa banyak bicara kami setuju bertemu di sini. Unit Kecemasan - jadi saksi pertemuan dua sahabat yang berpisah sejak 1987! Suami-suami kami terpempan! Nasib baik kami tak nangis..tapi mmg ada airmata bergenang di kelopak mata kami. Airmata gembira dan syukur. Gelak dan rentak sembang masih macam dulu......Kami berpegang tangan sepanjang waktu dan berjanji akan bertamu ke rumah masing-masing. Lebih 20 tahun kami biarkan manis persahabatan berlalu, alangkah ruginya kalau kami tak mengambil berat macam dulu. Memang berat nak berpisah, tapi Syah harus pulang ke Seremban segera.
Sebelum itu saya bawak Syah melawat Tok, berkenalan dan ziarahi ibu mertuaku .Waktu ini Tok dah nampak OK dan bersedia untuk jumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Abah ambilalih , temankan Tok dan saya di suruh berehat dan menunggu di ruang tamu. ( Syyyyy, dia tak tau saya tidor tadi...)

Waktu menunggu agak lama. Saya teringat Diah (refer Jejak Kasih) dan saya pun sms, bertanya khabar dan bagi tau yang saya ada di kampung! Ohhh, rupanya rumah Diah hanya di sebelah hospital ini - betul-betul sebelah pagar Unit Kecemasan. Another session of Jejak Kasih? Why not. Tak sampai 15 minit, dia telefon, saya disuruh keluar ke korridor dan dia sudah melambai-lambai...Yes...she is as sweet as ever! datang naik motor sebab nak cepat. Groovy kan! Tak lama kami berbual, Tok dan Abah keluar. Sempatlah berkenalan juga sahabat lama ini dengan ibu mertuaku. Bila Abah datang dengan kereta,bertanya khabar dan nama suami Diah(kot kot kenal...sbb suami Diah anggota polis dan family Abah memang tinggal di kuarters polis masa Aruah FIL masih dlm perkhidmatan). Dan ya,Abah kenal dengAn suami Diah!! What a small world! Suami-suami berkawan tanpa tahu yang isteri masing-masing juga berkawan sejak lama...
Beria-ia Diah ajak Tok pergi berehat dan makan di rumahnya, tapi terpaksa menolak untuk kali ini..Lain kali, kita bertemu lagi dalam suasana yang lebih baik.
Terima kasih Syah dan Diah, dalam sibuk-sibuk mereka dan waktu emergency kami, sanGgup datang bertemu saya dam melawat Tok.

Back to Penang on the same Day.
Tok dah nampak segar selepas mandi dan makan. Kami harus balik sbb Abah on duty pada hari Deepavali. Sebelum bertolak, kawan baik Abah telefon, remind suruh datang ke rumah dia, mesti datang. ( Memang dah jemput awal dan kami plan nak skip saja majlis ini, sbb tak terkejar dah rasanya)tapi tak tergamak pula kalau tak pergi ...
OK lah.. suruh girls and boy bersiap seadanya dan kami shoot balik Penang, tinggal Tok dengan mak sedara temankan dia. Berhenti solat maghrib di Dataran Gurun kemudian bergabung dengan konvoi motosikal di RnR Juru sebelum bertolak ke jemputan rumah terbuka Encik Ijat. Banyak nya hidangan, saya mencubit setiap satu dalam qty sedikit. Mmg sedap...Kami mohon diri balik awal..

Deepavali off day and Raya Open House Lagi
Hari ini saya duduk diam-diam sambil mencuci dan mengemas rumah. Sementara menanti waktu asar, saya baring-baring sekejap. Tiba-tiba Abah telefon cakap suruh bersiap. Ada open house lagi, kita kan pergi sebaik Abah bali kerja . Kali ini di Sungai Petani. Dia ni kawan rapat Abah juga. Kami bertolak lewat dan sampai serentak dengan azan maghrib. Solat dan makan dan berbual. Saya sms abah ajak balik sbb esok kerja!

Another Birthday
Back home form the open ouse, I made a base for cheese cake dan tutty-fruity cake...Just a sponge cakes..nanti nak potong jadi 3 layer, bolehlah guna untuk buat 2 kek tersebut.
28 October birthday Abah.... Kids is still on Deepavali holiday so they will be home taking care of each other. After Abah left to work at 7 am, I work on the cheese cake topping and layering the tutty fruitty cake. Simpan diam-diam dalam freezer then pergi kerja. As reach home late, I stopped by nasi lemak stall and bought 5 bungkus...that is our birthday menu! Kids nampak macam tak happy jer..he he he..tak baik tau.. ini rezeki kita malam ni :) Abah came from work around 9.00pm, so the nasi lemak is for them to lapik perut before the birthday meal...
Before maghrib when they ate their nasi lemak, I quietly took out 2 large pizza base, topped with all sort of things and cheeses and put in the oven. Ready to be heated just before Abah reach home. We are having just a simple celebration makan pizza tonite with blueberry cheesecake kegemaran Abah. Happy 42nd birthday darling. Let's grow old together.. Semuga Allah berkati Abah dengan amalan yang soleh dan kesihatan yang baik. Semuga mendapat bahagia dunia dan akhirat.

17 comments:

Kak Elle said...

adoiiiiiii seminggu punya cerita dlm entry penat saya membaca nya...

anyway happy belated birthday to Ammer and abah:)

ainizakri said...

Salam

Tu dia..kata org , kampoi habih kali ni...Terima kasih , seronok baca penat, ceria, letih, mengantuk...saya tumpang gembira...

Mrs. Fedex said...

ewah.. open house..
sedapnya.. lapar tau..

ells^aiRiN said...

hepi belated besday to amer n paksu :)

maklang said...

semuga tok dah sihat...

cik milah pun jaga diri eh..

cikMilah said...

Salam KakElle, banyak agendanya kak.. Sekali bercerita panjang berjela...sorry ya buat akak penat!

cikMilah said...

Aini..ha ha ha.. lamanya tak guna "kampoi". tepat sekali..thanks for dropping by..

cikMilah said...

Ala siannya.. nanti mai rumah makan-makan ya...
Ruamh kita dekat denagn JJ Prai City tu...


Thanks Bicara hati...rasa macam kenai ja...:)

cikMilah said...

Salam maklang, alhamdulillah Tok is getting better on her BP and sugar level.
Ya..I just wish to have a quiet weekend..

Diah said...

Salam cik milah, gembira sungguh dapat jumpa hari tu. Next time kalau balik mesti singgah umah.
Tak puas nak sembang tau.Jangan
lupa bawa le Tok sekali.

cikMilah said...

Salam Diah,
InsyaAllah, nanti kit buat family re-union.. he he he
Really appreciate yr effort on that day...thanks a lot.

Anonymous said...

Happy belated birthday

Kak Elle said...

wah habis raya baru cat rumah pulak ...nice colour:)

Kak Elle said...

i prefer the blue the grey....

Neeza Shahril said...

Jelesnya dengan kak cik... buat cake sendiri.. sedap dan cantik pulak tu... kalau neeza, lebih baik beli sebelum kena kutuk dengan anak-anak... heheee...

Happy Birthday to Ammer and Abahnya... by the way, birthday Ameer tu berapa hb kak cik?

ummu al hanafi said...

happy besday ammer...
semoga pjg umur

pjg betul entry kak milah kali ni..
lama juga saya membaca nyer
hehehhee....

:D

cikMilah said...

kakElle, umah lam cat dah lapuk! he heh h eh. saya tukar balik ke blue..kali ni nmapak better ke?

Ha ha ha .. buat kakcik tergelak la Ja ni.. Kalau tak buat kek utk depa...takut lesen kena tarik balik!

Ummul a- Hanafi, seminggu berkurung....he he he