Friday, November 27, 2009

Korban Siapa?

SalamAidil Adha. Bening nya subuh..saya mengejan anak-anak bersiap awal. Kami keluar rumah seiring suami pergi bertugas. Lancar saja perjalanan selepas subuh ini. Sampai di tol Hutan Kampung, kereta tidak bergerak walaupun injin masih bebunyi. Aaiiikkkk.. Saya matikan enjin dan hidupkan semula suis...alamak! tak ada contact...Awatla pulak ni. Waktu itu belum pun pukul 8, saya mahu mengejar solat aidil-adha di kampung. Waktu-waktu biasa, selalunya kami akan sampai dalam 8-10 minit lagi. ufffff...macamana ni...kakitangan tol datang dan beritahu plus service akan sampai sebentar lagi. Kereta dah
berbaris di belakang saya terpaksa menunggu sebelum toll booth baru di buka!
Kereta breakdown memang tak pernah saya bayangkan! Apalagi di pagi raya begini! Saya dah berpeluh-peluh dalam dingin pagi. Rasa macam dalam sarkis pun ada,semua orang menoleh tengok kami...
Panik gak.. tapi saya cool down. Memang dah tak sempat solat sunat denagn orang kampung la nampaknya. Saya tak terus telefon Abang dan kakak, biarlah depa selesai solat dulu. Telefon suami pun tak berjawab...OK lah,mungkin dia pun tengah solat.
Pendek cerita;plus service datang danmenolak kereta kami.Ammer pun meleleh peluh.Kesian Kakak danKakNgah; yala kan.. anak darasunti tercegat dekat situ.Cuba juga depa tengokkan, tapi tak banyak dapat membantu.Bagitu pun, trimakasih kerna tolong tolak kereta ke tempat parking..
Blank...taktau nak buat apa. Waktu itu, takbir bergema dari mesjid berdekatan. Sedih rasanya.Termangu... anak2 pun diam saja...tak boleh panikkan.. tapi blank... tak tau nak buat apa.

Rabbi Yassir....saya ulang berkali-kali sambil pejam mata. Berderai juga airmata;begini di takdirkan Aidil Adha tahun ini! Talian hayat pun semuanya tak berjawab.
Mana ada workshop pagi raya begini.
Dalam termangu nampak pelekat insurance.. ya/... 24 hr service. Alhamdulillah suara di hujung sana melegakan sedikit hati yang bergalau dan fikiran yang bercelaru waktu itu.
Begitupun saya perlu berhati-hati. Rasionalnya; pusat service hanya akan dibuka hari Ahad..saya perlu balik Penang petang ini. Berkira-kira sendiri. Cuba kumpul maklumat dari pihak insurance dan wakil Hyundai Service Centre.
Setelah selesai berkira bicara denagn mereka; baru saya telefon abang dan kakak. Bateri telefon pulak nak kehabisan bateri padahal semalam dah charge. Ni adalah yang main game malam tadi ni....Ke surau, berehat sementara dapat pula re-charge bateri. Dari situ baru dapat cakap denagn cikAbang. Dia pun terperanjat sebab selama 6 tahun, cikMatrix ni mmg tak pernah sekalipun buat hal.
Kesian anak-anak mengadu kelaparan. Ada makanan tapi macamana nak makan nasi impit yang belum di potong, kek juga sebiji tak berhiris. Yakin orang kampung dah selesai solat, saya tlefon minta depadatang...Abang dan kakak samapai, kami tinggalkan kereta di situ... sian cikMatrix!!!
Sampai rumah..penuh sesak tetamu.Tak banyak soal,saya mengadap nasi dagang tak pandang orang dah!Lapar sangat, the last time I ate was masa buka posa semalam! Sedih masih berbekas...tapi saya masih boleh bergelak ketawa...Masa tu my dearest niece Suhaila tiba. Baru rasa kaki dah tumbuh balik...yeayyyyy...Sepanjang waktu on line dengan cikAbang.Lepas makan saya ajak Suhaila pergi tengok cikMatrix lagi sekali. Cuba setting lagi sekali tapi tak dapat. Arrange dengan insurance service. Depa mai tow lepas solat jumaat. Tetiba cikAbg call. Kansel semuanya; kawan dia akan datang petang ni dan tow cikMatrix dari Hutan Kampung balik ke Prai....and that's the end of my worry and action!

Kami terus ke Alor Setar, cari cash sikit..Satu hal pulak dok ronda Alor Setar cari bank..instead of jalan-jalan raya. Saya plan nak ziarah sedara mara yang tak sempat kami ziarah masa Idilfitri lalu..ok lah..pasrah.
KakLiza...maaf....kaki saya patah...macamana nak jumpa akak.
Nashita...macamana nak jumpa....

Salam AidilAdha.....

5 comments:

silversarina said...

Kesiannya baca kisah ni, tapi kan , itu semua dah takdir di pagi raya, yelah 6 tahun tanpa sebarang 'penyakit' .... apapun ramai tu berkumptl sure meriah.... semoga 'kaki' segera sembuh .

Kak Elle said...

ala kesian nya nape lah jadi hal di pagi raya cik matrix....betul2 terkorban kan?

zino said...

salam aidil adha...

Mulan said...

ada hikmahnya tu... kesian sis..

tulipurple said...

alahai...siannye,moga cik Matrix dah sihat kembali di jln raya :)