Showing posts with label Permata Hati. Show all posts
Showing posts with label Permata Hati. Show all posts

Monday, October 12, 2009

Alahai Kakak....

Nampak dia panik seminggu sebelum selepas raya, tapi kita diam saja. Tak nak bagi dia stress. Sebenarnya mak dia yang gundah gulana, lebih dari dia kot..Tapi kita tak lah tunjuk. Pagi masa exam start tu dia broke into tears sebelum masuk dewan. Alahai...takut la tu. Sekejap saja, lepas peluk cium dan hembus ayat Quran ke telinga, Ok nampaknya...
Kesian kan, tengok anak tengah exam.! Kita yang risau kalau dia tak pengang buku..Bbrp kali dia sebut.. nak rest jap la Mama...
Ni dia waktu visit Adik pada hari Ahad. Adik call berkali-kali minta Kakak datang..Sebeban buku dia bawak..dan dia tak kesaorangan.. semua calon exam yang duduk santai dengan keluarga kat tepi padang tu tak buang masa. Belajar. Kakak buat excercise matematik. Biasa la kan.. musim exam...
Pulun jangan tak pulun!!! kakNgah tengok Ammer main control car....
Purposely bawak mainan dia.. kalau tak, nak mengendeng Kakak jer kerjanya...

Hari ni agak berat. Kertas matematik dan sejarah yan gamat digeruni Kakak. Semuga dapat menjawab dengan tenang dan tepat. Esok kertas PD sebelah pagi.. lepas tu.. yahooooooooo.. lambung beg!!!! Semuga Kakak dan semu aanak-anak yang menduduki PMR akan beroleh kejayaan yang cemerlang.

Any plan lepas exam? Sebelum ditanya dia dah minta izin..nak kerja kat bakery ummi Syaza during weekend dan cuti sekolah...
Boleh ke diizinkan?

Sunday, July 19, 2009

NiKmaT

Alhamdulillahi bi iznillah…hari ini ada waktu terluang untuk berehat seperti yang diimpi-impikan sejak beberapa hari yang memenatkan . Ada peluang duduk diam-diam di rumah tak buat-apa-apa. Tak buat apa-apa bermakna tak ada urusan yang kena mengena dengan orang lain, tak perlu buat penghantaran, tak perlu mengajar.
Sepatutnya hari ini saya dijemput menyertai pameran dan jualan coklat di Expo Pertanian. Notis diberikan terlalu pendek, kalau hendak memang boleh buat tapi kena bersengkang mata buat coklat. No no no…kata LENGAN... rehat!!!

Pagi tadi pun,waktu menyarung track bottom, no no no... no earobik, though I love sweating out tapi dengar kata KAKI .. nak rehat. Apa lagi kelmarin sepagi melaram kasut tumit tinggi, terasa juga kejang urat betis sebab lama tak ber-high heel. Petangnya pula, 3 jam saya berdiri dan berlegar sekitar kelas cupcake di Komtar. Kelas ganache tu dah lama dijadualkan, jemputan sekolah baru minggu lepas dapat tahu. Mahu tak mahu harung semuanya.
Hari Sabtu ada 3 majlis di tiga sekolah. Semuanya antara 8 pagi hingga 12 tengahari.
Awal saya hantar Ammer kesekolah kerana ada jokathon. Cikgu mohon satu lagi sumbangan utuk cendera hati. Dah sumbangkan 2 kotak coklat 35 biji pada hari Jumaat untuk cabutan bertuah dan sebakul coklat permintaan hari ini untuk cenderahati. Selesai serahkan hadiah, saya pecut kesekolah kakNgah . Report Card Day . Had laju 80km atas Penang Bridge, saya langar mencanak! Jalan pula lapang, hari Sabtu, Penangite masih tidur waktu pagi.. hehehehe . Saya sampai paling awal. Alhamdulillah dalam kurang sihat kerana low BPnya, keputusan KakNgah agak baik. 7A, 3B. Tak banyak cerita dengan cikgu. Kiss and say goodbye to KakNgah, pecut ke sekolah Kakak pula sebab ada majlis menanti pada pukul 9. Majlis Anugerah Kecemerlangan, Kakak diantara penerima hadiah kecemerlangan akademik pelajar untuk Tingkatan 3…dan anugerah kecemerlangan Ko-ko untuk TKD.
Majlis itu belum selesai, saya minta diri, jemput Ammer. Sampai sana waktu acara penyampaian hadiah.Ammer , anak bujang ini beria-iya berlatih, dapat no 18.. Tapi tak dapat hadiah kerana hanya 10 hadiah pemenang diberikan. Kesian budak-budak, berpeluh berkilat berlari pusing. Sebelum balik tu , cikgu pengelola hadiah beri tempahan, 4 orang cikgu order coklat, ½ kg setiap seorang.. Alhamdulillah.. rezeki.
Pagi ini , isteri VVP telefon ….order coklat jugak. Sebakul tu tak cukup! Katanya melawak! Terkejut jugak saya sebab saya tak letak pun no sticker/laber kat hadiah tu. Rupanya dia dapat nombor hp dari sekolah. . Alhamdulillah….
What goes around, comes around….nikmat manakah lagi yang hendak kita dustakan?
Alhamdulillah dengan rezeki kesihatan,kelapangan waktu, anak-anak yang sihat cerdas dan rezeki yang tidak putus-putus…

Monday, March 9, 2009

The Lost World of Tambun... we lost our tube!

Saya ada urusan coklat di Ipoh dan kami ambil peluang ke taman air di Tambun bila kerja-kerja saya selesai pada pagi Ahad. Happy nya anak-anak, tangkap singa sorang seekor!

Can I take you home?Pseudo beach.. organising themselves all in one float tubeHahaha, turtle turn from the slides, that is KakNgah underneath giant float
Seronok sangat main slides, saya tak sedar tube yang kami sewa di curi. Pusing keliling mencari dan bertanya, seorang pemuda India yang duduk berhampiran kami menjaga tube mereka beritahu bahawa tube kami di ambil oleh sepasang lelaki dan perempuan Melayu. Dia katanya cuba menghalang tapi mereka lari membawa tube itu pergi. Marah betul anak-anak saya, mood mereka terhenti dan sepakat mencari pencuri.. ya la kemana sangat mereka nak pergi...tempat ini bukannya luas sangat. Clue yang kami ada ialah couple Melayu muda. Lepas 40 minit saya nampak 2 lelaki Melayu kurus duduk atas tube dengan seorang gadis gemok dalam aliran sungai. Macam curiga bila meraka nampak kami, apalagi perempuan tu macam terkejut tengok saya pandang tepat pada mereka. Lelaki paling kurus tu cuba menutup nombor tube dengan paha tapi bila perempuan gemok turun dalam air, tube tersendeng dan ternaik dari paras sungai, jelas tertera nombor tube kami. Saya bagi isyarat jari' come here, that is MINE! Mereka diam, dan menyorong tube pada saya. Sinis saya kata," kalau nak belanja awek, sewa tube sendiri!
Mereka buat bodoh saja, geram saya. Saya angkat kamera dan petik, perempuan gemok bersuara...."lhooo, jangan la di ambil gambarnyaaaa...."
Ohhhh, Indon rupanya engkau, padanlah tak tau malu!

Amboi santai nya dia....tapi mood happy sudah kurang walaupun tube dah jumpa
pancuran air suam...best nampaknya Ammer. Tu kat belakangKakak dan KakNgah pun tak segembira tadi...hehehe.. cukuplah marah tu, tube dah dapat dah...
Say aajak mereka pergi fun riding. Macam kat funfair saja, OK lah..habis terbang marah bila turun dari fun-ride, ketawa-ketawa sebab tak pening sikit pun.

Tempat ini comel saja, cukuplah 3 jam kalau nak habiskan masa di sini. Kami masuk pukul 2 petang dan sebelum pukul 5 sudah habis explore. Begitupun, saya suka dengan kombinasi alam semulajadi dengan seni reka taman moden. Unsur gunung batu kapur menjulang tinggi bagai pagar, bersatu dengan taman tema air menjadikan ia unik walaupun tak sebesar dan seluas Sunway Lagoon atau Bukit Merak Lake Resort.

Dek sibuk mencari tube tadi kami lupa menjengok harimau Siberia walaupun dah lalu dekat kawasan itu. Ada juga tram membawa penumpang keseluruh kawasan, tapi anak-anak ni dah jadi itik bila dah jumpa air.Apa-apa sajalah kan... asal mereka seronok!

Friday, February 6, 2009

Happy Birthday Kakak

Happy 15th Birthday Kakak...
Few captions about Kakak;
named after Mama's goods friends in St Louis, MO; Alia O'keefe and Khadeejah Whethersby. Meraka sahabat sepanjang zaman. Mengisi kerinduan saya namakan puteri sulung, Alia Siti Khadijah. Juga mengambil berkat nama Ummul Mukminin, Saiyidatina Khadijah r.a.
Kakak panggilan for Abah Mama KakNgah dan Ammer. Semua orang lain panggil Alia kecuali aruah Mak dan adik-adik Mak, juga PakWa (my eldest brother), panggil dia Khadijah.

Dapat adik masa umurnya belum pun setahun. Tengok slide tu very protective jada adik baru lahir.

Suka memasak. Memang boleh diharap kalau Mama Abah tak ada kat rumah, adik-adik memang tak lapar.


Happy Birthday sayang. Rindu Kakak waktu kecil....few snapshots when she was under 12 yrs old...





Aunty Elle tanya tak dak makan-makan ke...hehehe,
OK , ni nak share gambar cupcake yang Kakak bawa ke sekolah untuk celebrate dengan best friends. Ekslusif untuk kawan rapat jer...syyyy.


She requested for a dinner outside. OK apa salahnya..Lepas maghrib kami keluar...masing-masing lapar , terus enjoy makan tak sempat ambik gambar ...

Tak ada kek ke?
Kek dalam oven tu.. baru bakar..Petang nanti Kakak jemput kawan-kawan celebrate kat garden ala-ala picnic...
Jemput datang.....

Sunday, November 23, 2008

Hmmmm.................

Ammer demam sejak hari Jumaat dan masih on and off suhu badannya. Masih batuk-batuk..
Kakak kena gigitan serangga dekat mata. Bengkak dan merah kelopak matanya, dan sedikit demam.
Subuh tadi, waktu saya sibuk siapkan nasi bekalan suami pergi kerja; KakNgah bangun dan menonong ke arah saya dan bertanya..adik demam ka, mama? Saya letak tangan atas dahinya dan, sahkan. Yes.
Tok nampak "layu" sedikit hari ini. Agaknya letih sebab semalam saya bawak dia keluar, lunch diluar dan beli barang dapur kemudian ambil angin...Dia berjalan sendiri dan tak mahu bawa kerusi roda. Kemudian kami pergi fish spa.... 80% ikan dalam kolam tu berkerumun dekat kaki Tok...he he he . Kenapa ya?

Waktu ni semua orang sakit dalam bilik masing-masing, masih tidur. Lepas lunch tadi, semua mereka makan ubat dan tidur...Saya diam-diam ke kedai beli barang tambahan untuk buat kek tempahan raya haji. Dah balik dan tengok mereka masih tidur. Teringin nak tidur macam mereka, tapi tak terlelap. Dok teringat tempahan cheesecake esok, dan kuih cara berlauk juga ada yang menempah untuk dihantar esok pagi...
Heiii.. malasnya nak bergerak.......
Dan itu biskut tempahan Raya Haji yang dah siap belum lagi packing..
hmmmm....
Saya macam tinggal seorang dalam rumah ni...sunyi sepi!

Friday, October 24, 2008

In Between Two Birthdates

Happy Birthday Ammer
A delayed entry...apologize me my dear. Mommy is spinning like gasing and it is better late than never...simply excuses mommy has to defeat guilty concious inside me. Alhamdulillah, Petang Jumaat Ammer sudah sambut dengan rakan-rakan sekolah di kelas transit dan hari Sabtu dengan kawan-kawan di kejiranan kami.
Dengan Syawal yang masih berbaki,majlis hari jadi yang simple untuk Ammer berlansung jua serentak open house kami sekeluarga.Ramai kawan Ammer tak dapat datang sebab hari Sabtu bersekali hujung minggu yang panjang masing-masing ambil peluang bercuti keluar dengan famili masing-masing. Suram sikit wajahnya bila tak ramai kawan datang tapi bila Abah keluarkan hadiah...waaa weeee.. besarnya!!!! Happy dan berseri-seri senyum sampai telinga! Memang dah lama dia nakkan control car sejak Ferrari F1 dulu sudah rosak! Bukan rosak tapi di rosakkan ( kata KakNgah!) Ammer jadi mekanik sendiri keluarkan itu ini dan pasang semula guna allen key and skru driver, bila siap dipasang ada skru terlebih dan kereta dah tak boleh jalan....
Happy juga dia dapat kek coklat Spiderman buatan mama yang comot dek terkejar waktu...
Sudah besar anak ini. Rasanya baru semalam mengendong dia keluar dari klinik bersalin. Sembilan tahun dah Ammer. Macam kata KakElle, anak ibu jantung ibu; Ammer banyak persamaan dengan Mama. Kami sama-sama excema, jadi makanan dan kepantangan kami sama - kami alah daging kambing,kucai dan susu...dan kami juga ambidextrous! Semuga membesar jadi orang yang soleh beriman, memperolehi segala peluang menyerap ilmu yang terbaik, berjaya dunia dan akhirat.

Rumah Terbuka

Alhamdulillah, sempat juga masak menu seperti yang di rancang..Mee kari,lemang ciplak* + rendang ayam,ketupat nasi + kuah kacang,kek nenas, kek coklat, agar-agar santan+ pandan, sosej roll dan kari daging untuk roti jala. Cuma roti jala yang saya tempah tak cukup sbb orang yang saya tempah tu ada emergency...
Sebelah petang cuma bbrp org kawan pejabat, kawan-kawan kakak dan bbrp org kawan Ammer yang datang. Risau jugak sbb makanan banyak lagi. Lepas maghrib barulah ramai tetamu. Jiran-jiran datang serentak! Abah dah gelabah dan "lari" pergi beli lemang asli tambahan!!!Kelamkabut juga la puan rumah ni, nasib baik Kakak cekap membantu...Terima kasih sayang...
Geng surau Abah stay entah sampai pukul berapa. Kelakar sangat bila jenguk keluar tengok ada yang balik tukar pakaian,pakai kain pelikat dan datang balik dan mereka bersembang di luar. Saya buatkan minuman panas dan masuk tidur sekejap. Terjaga selepas tengahmalam bila terdengar bunyi krrreeek....abah kemaskan meja. Saya bangun, tunaikan solat isya', cuci pinggan mangkuk dan apa yang patut. Kena cuci malam ini jugak sebab esok sesudah subuh nak balik kampung! Hampir pukul 3 pagi baru masuk tidur.

Sehari di Hospital
Dalam sibuk masak dan menjamu, hati tak sedap sejak dapat tahu Tok (MIL) sakit dada dan penat/semput. Pertama kali sejak jadi menantu sepanjang 16 tahun ini dia sakit begitu.Klinik swasta tempat dia dapat rawatan pertama buat reference ke hospital kerajaan. Pukul 8.30 pagi kami tiba dan bawa Tok ke hospital. Nampaknya keputusan ECG kurang elok. Dia dihantar ke Unit kecemasan untuk ujian ECG kedua. Saya suruh Abah balik makan dan rehat. Tok diberi ubat yng diletak dibawah lidah dan disuruh berehat. Kami ditempatkan di satu bilik yang ada 2 katil. Menantu mithali ni pun.. apalagi.. terus la letak kepala dan mata yang berat ni pun automatik terpejam. Siap pesan kat Tok..."kalau mak rasa lain macam , mak gerak chek na!" bertuah punya menantu...! Saya lelap hampir 45 minit. Itu pun bila nurse datang nak buat ECG..and the result is...worse than before!!!
BP Tok naik mendadak dari 117 pada ujian pertama pagi tadi ke 185 sekarang! Agaknya nervous dan takut sbb di masukkan ke wad kecemasan kot. Waktu ini myKakak yang bertugas di hospital ini datang... Lega sikit ada moral support dari misi berpengalaman ini. Saya ni bukan reti nak jaga orang sakit... Tok diberi ubat darah tinggi dan kencing manis, dan di suruh berehat lagi. Lagi sekali kena buat CG test. Sementara kakak ada dengan Tok dan Abah pun dah datang balik, saya pergi solat dan cari vending machine....lapar!
Bila balik ke wad, Tok tidur. Saya nampak seorang misi yang memang saya kenal, saya panggil dia KakGayah. Dia yang jaga saya waktu melahirkan Alia di hospital ini dulu, dan dia juga kakak kepada my best friend, Syah ( refer Jejak Kasih!) Ohhhh... happynya!( more stories later)
Berbalik pada Tok, bila kakGayah buat ECG dan BP lagi sekali... the result is better. BP dah turun ketahap normal. Tak pastilah sebab makan ubat tadi atau pujukan dari misi berpengalaman yang menenangkan Tok. Saya call myKakak , bagi tau dia about the better result. Apalagi kena sembur..." tu la hang, jaga orang sakit kena baca ayat Quran, baca doa dalam hati, pujuk dia bagi dia tenang......ini hang pi tidoq... bla blaa...."
OK lah.. Ok lah...saya surrender...memang patut kena pulas telinga pun...Tapi ya.. saya memang letih seletih-letihnya.

Pertemuan Jejak Kasih di Hospital
kakGayah cakap Syah balik kampung in emergency sbb PakNgah (panggilan saya pada ayahanda Syah dan KakGayah) tak sihat. Saya tak buang masa call Syah dan tanpa banyak bicara kami setuju bertemu di sini. Unit Kecemasan - jadi saksi pertemuan dua sahabat yang berpisah sejak 1987! Suami-suami kami terpempan! Nasib baik kami tak nangis..tapi mmg ada airmata bergenang di kelopak mata kami. Airmata gembira dan syukur. Gelak dan rentak sembang masih macam dulu......Kami berpegang tangan sepanjang waktu dan berjanji akan bertamu ke rumah masing-masing. Lebih 20 tahun kami biarkan manis persahabatan berlalu, alangkah ruginya kalau kami tak mengambil berat macam dulu. Memang berat nak berpisah, tapi Syah harus pulang ke Seremban segera.
Sebelum itu saya bawak Syah melawat Tok, berkenalan dan ziarahi ibu mertuaku .Waktu ini Tok dah nampak OK dan bersedia untuk jumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Abah ambilalih , temankan Tok dan saya di suruh berehat dan menunggu di ruang tamu. ( Syyyyy, dia tak tau saya tidor tadi...)

Waktu menunggu agak lama. Saya teringat Diah (refer Jejak Kasih) dan saya pun sms, bertanya khabar dan bagi tau yang saya ada di kampung! Ohhh, rupanya rumah Diah hanya di sebelah hospital ini - betul-betul sebelah pagar Unit Kecemasan. Another session of Jejak Kasih? Why not. Tak sampai 15 minit, dia telefon, saya disuruh keluar ke korridor dan dia sudah melambai-lambai...Yes...she is as sweet as ever! datang naik motor sebab nak cepat. Groovy kan! Tak lama kami berbual, Tok dan Abah keluar. Sempatlah berkenalan juga sahabat lama ini dengan ibu mertuaku. Bila Abah datang dengan kereta,bertanya khabar dan nama suami Diah(kot kot kenal...sbb suami Diah anggota polis dan family Abah memang tinggal di kuarters polis masa Aruah FIL masih dlm perkhidmatan). Dan ya,Abah kenal dengAn suami Diah!! What a small world! Suami-suami berkawan tanpa tahu yang isteri masing-masing juga berkawan sejak lama...
Beria-ia Diah ajak Tok pergi berehat dan makan di rumahnya, tapi terpaksa menolak untuk kali ini..Lain kali, kita bertemu lagi dalam suasana yang lebih baik.
Terima kasih Syah dan Diah, dalam sibuk-sibuk mereka dan waktu emergency kami, sanGgup datang bertemu saya dam melawat Tok.

Back to Penang on the same Day.
Tok dah nampak segar selepas mandi dan makan. Kami harus balik sbb Abah on duty pada hari Deepavali. Sebelum bertolak, kawan baik Abah telefon, remind suruh datang ke rumah dia, mesti datang. ( Memang dah jemput awal dan kami plan nak skip saja majlis ini, sbb tak terkejar dah rasanya)tapi tak tergamak pula kalau tak pergi ...
OK lah.. suruh girls and boy bersiap seadanya dan kami shoot balik Penang, tinggal Tok dengan mak sedara temankan dia. Berhenti solat maghrib di Dataran Gurun kemudian bergabung dengan konvoi motosikal di RnR Juru sebelum bertolak ke jemputan rumah terbuka Encik Ijat. Banyak nya hidangan, saya mencubit setiap satu dalam qty sedikit. Mmg sedap...Kami mohon diri balik awal..

Deepavali off day and Raya Open House Lagi
Hari ini saya duduk diam-diam sambil mencuci dan mengemas rumah. Sementara menanti waktu asar, saya baring-baring sekejap. Tiba-tiba Abah telefon cakap suruh bersiap. Ada open house lagi, kita kan pergi sebaik Abah bali kerja . Kali ini di Sungai Petani. Dia ni kawan rapat Abah juga. Kami bertolak lewat dan sampai serentak dengan azan maghrib. Solat dan makan dan berbual. Saya sms abah ajak balik sbb esok kerja!

Another Birthday
Back home form the open ouse, I made a base for cheese cake dan tutty-fruity cake...Just a sponge cakes..nanti nak potong jadi 3 layer, bolehlah guna untuk buat 2 kek tersebut.
28 October birthday Abah.... Kids is still on Deepavali holiday so they will be home taking care of each other. After Abah left to work at 7 am, I work on the cheese cake topping and layering the tutty fruitty cake. Simpan diam-diam dalam freezer then pergi kerja. As reach home late, I stopped by nasi lemak stall and bought 5 bungkus...that is our birthday menu! Kids nampak macam tak happy jer..he he he..tak baik tau.. ini rezeki kita malam ni :) Abah came from work around 9.00pm, so the nasi lemak is for them to lapik perut before the birthday meal...
Before maghrib when they ate their nasi lemak, I quietly took out 2 large pizza base, topped with all sort of things and cheeses and put in the oven. Ready to be heated just before Abah reach home. We are having just a simple celebration makan pizza tonite with blueberry cheesecake kegemaran Abah. Happy 42nd birthday darling. Let's grow old together.. Semuga Allah berkati Abah dengan amalan yang soleh dan kesihatan yang baik. Semuga mendapat bahagia dunia dan akhirat.

Saturday, July 19, 2008

Hangin!

Nota:
Ini entri ke 100. Belum pun setahun berblogging, Entri ni akan meminjam perkataan yang selalu Maklang dan Ummi365 sebut; hangin dan blood go upstair.
Ingatkan nak buang saja dari ingatan, tapi menggelodak rasa hangin ni tak habis lagi...




Hari Isnin lepas, bila balik kerja nampak kakak merenung pc macam nak tembus screen. Ingatkan dia buat homework, biarkan lah.
Saya pergi aerobik satu jam, bila balik dia masih tak bergerak dari PC. Selalunya bila saya balik aerobik pukul 7 dia dalam bilik air, mandi kemudian bersiap solat maghrib.
Sambil tunggu badan sejuk sikit, saya panaskan lauk dan guide dari dapur saja bila dia tanya:
Macamana nak kira jumlah bagi cepat sikit; saya suruh dia guna summation, click kat icon macam Z tu.
Macamana nak nak susun jumlah paling tinggi ke jumlah rendah: pegi Data, Sort, Decending.
Macamana nak cari top three.....: Hahhhh, kakak buat apa ni ????



Bila tengok excel spreadsheet yang Kakak buat tu, my blood betul2 jump upstair!
Kenapa Kakak buat ni?
Cikgu minta tolong, cikgu tanya kat rumah ada komputer tak, tolong cikgu kira ni.. esok pagi cikgu nak.
Kenapa mesti tolong, ni kerja cikgu. Cikgu ada laptop kan?
Ada.
Zaman Mama sekolah, cikgu kira pakai calculator saja; tak pernah suruh murid buat kerja ni.
Rajin sangat kenapa, homework dah siap?
Belum, sambil hujan lebat kat pipi.
Stop this and take yr bath, and pray. Maghrib dah nak masuk. Lepas makan buat homework sampai habis.
Hujan lebat betul. Kesian pulak dia. Saya marah sangat kat cikgu tu, dia yang kena sembur!

!!!!!!!!!!!Tutup Kes Pertama!!!!!!!!!!

Hari Rabu petang, Kakak telefon minta keluar dengan cikgu nak belanja makan. Cikgu yang itulah..OK lah, bagi chance kali ni. Bagi tau cikgu mesti sampai rumah sebelum pukul 5.30 petang. Kunci pintu, bagitau Makcik Ani dan banyak lagi lah pesan saya yang semuanya dia jawab, OK mama, OK mama. Thank-you Mama.

Petang itu juga, Kakak beritahu ada perjumpaan Cikgu dengan parent pada hari Jumaat dari pukul 10 hingga 12 tengahari untuk sign report card.
Hah! Abah pandang Mama, Mama pandang Abah.
Kenapa last minute?
Mana surat ?
Tak ada, cikgu suruh anak-anak jemput saja.
Sorry, Mama tak boleh abik cuti atau time-off sbb ada audit kat kilang. Boss Mama cuti half-day hari esok. Potong jari pun tak dapat cuti emergency. Lagipun Mama perlu apply cuti 3 hari sebelum tarikh nak ambil cuti.
Abah diam dan buat tak tahu... Memang dah maklum, Abah tak suka emergency macam ni
Lebih baik begitu, baik dia diam dari bercakap sesuatu yang tak sedap....
Lepas makan an laama diam Abah bersuara,
...ni Kakak lupa bagitau ka?
Taaakkk, (sambil tu nak hujan lagi...) cikgu baru bagi tau tadi!

Sebelum Abah hot;
OK lah,Mama pi sekolah awal pagi esok sebelum pergi kerja.
!!!!!!!!Tutup kes kedua!!!!!!!!!!!!
Pagi Jumaat tadi lepas hantar Ammer, berpatah balik ke sekolah Kakak dan tercongok kat depan pintu bilik guru pada jam 7.25pagi. Mudah-mudahan ada lah sedikit ihsan cikgu muda tu untuk saya berurusan awal. Tunggu dengan Kakak kerana mesti tiba awal sebab pukul 7.40pagi hari Jumaat, seluruh sekolah akan baca Yasiin. Nasib tak baik, saya di beritahu cikgu tu belum datang. Saya tak percaya sebab nampak cikgu tu masuk tadi , siap saya bagi tahu dia pakai baju biru tudung putih. Senyum-senyum saja kerani tu, sambil minta maaf. Terdengar satu suara yang boleh membuatkan my blood go upstair.

" Kalau nak sign report card pagi2 ni , kenalah bagi tau awal-awal, senang la cikgu JN get ready. Last minute nak mai jumpa, mana sempat nak prepare, report card pun kat bilik Pengetua lagi"

Ringan saja lidah ni nak menjawab ;
" Yang kelmarin baru cikgu bagi tau suruh parents mai hari ni tu, bukan last minute ka?

Nasib baik lidah ni boleh control lagi.....gumam kat dalam saja, suara MUTE!

Saya control sopan dan beritahu yang saya tak dapat datang sebelum pukul 12, boleh ka extend masa untuk setengah jam lagi...dia pun tak boleh sebab....bla bla bla!

Hei... panas tau!

Sebelum meletup, saya keluar.

Petang tadi Kakak cakap , pelajar perempuan, hanya parent dia dan Farra saja yang belum pergi jumpa cikgu. Tadi saya YM dengan Mak Farra yang mengajar kat U dekat rumah ni. Dia pun belum dapat fixed time dengan cikgu JN sebab masa kita free cikgu sibuk, masa cikgu suruh kita datang, kita pulak ada hal yang tak boleh di elakkan. Habih camno ?
Yang mengherankan tu,
kenapa last minute baru bagi tahu,
kenapa tak ada surat resmi, at least ada surat tu boleh dapat time-off duty.
kenapa masa pulak 2 jam sahaja,
dan kenapa tak di buat pada hari Sabtu macam sekolah-sekolah lain?
Tak perihatin kah mak Alia dan mak Farra ni?
Sapa nak jawab ni?
(Panjang pulak gossip saya dengan mak Farra)
Saya cakap,saya tak kan pegi, sebab saya dah tau in details result Alia. Ada A , ada B ada C. Dapat nombor 4.
Macamana tau?
Hari tu, cikgu suruh Alia buat kira markah dan placement dalam kelas,
Hah! Mak Farra pulak terkejut. Siap icon smiley blink-blink mata kat screen.
Errrr, kalau Dr nak saya kira markah student Dr pun boleh, saya buatkan!
Ha ha ha...

Boleh hangin tak?

Thursday, July 3, 2008

Melayan selera orang demam

Demam virus tak akan sembuh dengan antibiotik.. Begitu kata doktor. Selain makan ubat,take good rest and eat good food. Pesannya lagi. Pening menyusun menu dan melayan tekak payau dan sakit kerengkong...saya main teknik rebus saja sepanjang minggu ini. Antara yang sempat di ambil gambar nya bubur nasi ni. Orang yang tak demam tu minta bubur nasi/moi sup sebab dia concern sangat kakaknya sakit tekak. Lembut senang nak makan...tak sakit nanti nak telan. Beria-ia dia bagi sebab mengapa mesti buat moi sup...Hei...macam lah orang tak tau! Akhirnya orang demam makan semangkuk, yang sihat 3 mangkuk sekali jalan!

Daging goreng kicap dengan sedikit minyak, boleh la kannnnn. Ada selera sikit makan dengan nasi panas!


Puas lah pujuk makan buah naga ni untuk menyejukkan tekak...



Abah masak dumpling; nampak sedap waktu tengok siaran TV tu , citarasa oriental ka apa namanya yang tunjukkan cara masakan orang Islam di China, Abah pun buat ikut gerak hati.. Amboi sedapnya. Kulit dumpling itu pun abah yang uli dan bentukkan sendiri . Supnya pun sedap!Tak cukup semangkuk! Kata Kakak yang tolong abah buat dumpling.

KakNgah nak makan pula asam pedas, orang selatan panggil asam rebus. Memang favorite dia, dihirup macam makan kuah laksa.

Ikan kembung segar dengan keledek merah, mudah dimasak habis di makan!
Lepas ni dah hilang idea dah ni, nak rebus apa ya!

Tuesday, July 1, 2008

Demam la pulak!

KakNgah masih demam. Lepas perlawanan hoki pada pagi Ahad , dia telefon nak balik rumah sebab tak tahan demam sangat katanya. Kata warden asrama, ramai juga yang demam dan dibenarkan pulang. Ada yang mahu terus tinggal di asrama di bawa ke hospital yang berjiran dengan sekolah itu untuk rawatan.
Petang Isnin, kami dapat tahu asrama ditutup. Malam sebelum itu, lebih 20 orang pengsan dan histeria...Astaghfirullahalazim...Saya hubungi ibu kawan-kawan KakNgah, memang confirm. Semua ibubapa dipanggil mengambil anak pada waktu tengah malam itu juga... Tak dapat saya bayangkan kecohnya suasana. Kesian ibubapa yang tinggal terpaksa datang dari Kedah, Perak...
Kadang-kadang timbul rasa bersalah anak berada di situ. Sekolahnya bagus tapi anak-anak kena ganguan makhluk halus...Dengarnya kes ini kalau berlaku pun sekali sekala dan hanya pada seorang, kemudian kembali seperti sediakala. Entah mengapa kali ini macam wabak pulak. Ya Allah, lindungilah anak-anak ini dari segala gangguan emosi dan fizikal. Peliharalah mereka dari apa jua gangguan.
Petang semalam Kakak pulak nampak pucat dan diam saja. Saya pegang dahi, agak panas. Cepat-cepat saya berikan ubat. Pagi tadi dia mengadu letih. . Bila adik balik dah berkepit, berhimpit , berebut tempat duduk dan berkongsi bilik walaupun masing-masing ada bilik sendiri...dah berjangkit lah tu..Anak bertuah dua orang ni, sejak kecil pun begini. Kalau seorang demam, nanti seorang lagi pun demamlah...terbawa sampai besar rupanya!
Semuga anakanda berdua sembuh sediakala. Kalau dah demam tu rumah ni diam saja...sunyi.
Kakak ada pertandingan TaeKwonDo hujung minggu ini. Dia sungguh-sungguh berlatih. Semuga tidak melarat demamnya dan bertenaga untuk dia bertTKD mencapai hajatnya.

Wednesday, May 7, 2008

10 Ways We Misunderstand Children




Ten Ways We Misunderstand Children
By Jan Hunt, M.Sc.







1. We expect children to be able to do things before they are ready.
We ask an infant to keep quiet. We ask a 2-year-old to sit still. We ask a 4-year-old to clean his room. In all of these situations, we are being unrealistic. We are setting ourselves up for disappointment and setting up the child for repeated failures to please us. Yet many parents ask their young children to do things that even an older child would find difficult. In short, we ask children to stop acting their age.
2. We become angry when a child fails to meet our needs.
A child can only do what he can do. If a child cannot do something we ask, it is unfair and unrealistic to expect or demand more, and anger only makes things worse. A 2-year-old can only act like a 2-year-old, a 5-year-old cannot act like a 10-year-old, and a 10-year-old cannot act like an adult. To expect more is unrealistic and unhelpful. There are limits to what a child can manage, and if we don’t accept those limits, it can only result in frustration on both sides.
3. We mistrust the child’s motives.
If a child cannot meet our needs, we assume that he is being defiant, instead of looking closely at the situation from the child’s point of view, so we can determine the truth of the matter. In reality, a "defiant" child may be ill, tired, hungry, in pain, responding to an emotional or physical hurt, or struggling with a hidden cause such as food allergy. Yet we seem to overlook these possibilities in favor of thinking the worst about the child’s "personality".
4. We don’t allow children to be children.
We somehow forget what it was like to be a child ourselves, and expect the child to act like an adult instead of acting his age. A healthy child will be rambunctious, noisy, emotionally expressive, and will have a short attention span. All of these "problems" are not problems at all, but are in fact normal qualities of a normal child. Rather, it is our society and our society’s expectations of perfect behavior that are abnormal.
5. We get it backwards.
We expect, and demand, that the child meet our needs - for quiet, for uninterrupted sleep, for obedience to our wishes, and so on. Instead of accepting our parental role to meet the child’s needs, we expect the child to care for ours. We can become so focussed on our own unmet needs and frustrations that we forget this is a child, who has needs of his own.
6. We blame and criticize when a child makes a mistake.
Yet children have had very little experience in life, and they will inevitably make mistakes. Mistakes are a natural part of learning at any age. Instead of understanding and helping the child, we blame him, as though he should be able to learn everything perfectly the first time. To err is human; to err in childhood is human and unavoidable. Yet we react to each mistake, infraction of a rule, or misbehavior with surprise and disappointment. It makes no sense to understand that a child will make mistakes, and then to react as though we think the child should behave perfectly at all times.
7. We forget how deeply blame and criticism can hurt a child.
Many parents are coming to understand that physically hurting a child is wrong and harmful, yet many of us forget how painful angry words, insults, and blame can be to a child who can only believe that he is at fault.
8. We forget how healing loving actions can be.
We fall into vicious cycles of blame and misbehavior, instead of stopping to give the child love, reassurance, self-esteem, and security with hugs and kind words.
9. We forget that our behavior provides the most potent lessons to the child.
It is truly "not what we say but what we do" that the child takes to heart. A parent who hits a child for hitting, telling him that hitting is wrong, is in fact teaching that hitting is right, at least for those in power. It is the parent who responds to problems with peaceful solutions who is teaching his child how to be a peaceful adult. So-called problems present our best opportunity for teaching values, because children learn best when they are learning about real things in real life.
10. We see only the outward behavior, not the love and good intentions inside the child.
When a child’s behavior disappoints us, we should, more than anything else we do, "assume the best". We should assume that the child means well and is only behaving as well as possible considering all the circumstances (both obvious and hidden from us), together with his level of experience in life. If we always assume the best about our child, the child will be free to do his best. If we give only love, love is all we will receive.

Sunday, April 13, 2008

Piknik kat Sekolah

Seperti biasa hari Ahad kami ke sekolah KakNgah. Mana tidak... hari Rabu saja dia sudah telefon bertanya itu ini... rindu la tu. Penghuni asrama dibenarkan keluar dari pukul 2 hingga 6 petang berselang minggu. Hari ini plan nak piknik kat sekolah saja. Dah lama plan sebab seronok tengok orang lain piknik di padang sekolah yang di lingkungi pohon rendang. Pokok-pokok besar dan kecil berbunga di sekeliling padang. Redup. Ada famili berkelah sepanjang petang, siap gantung buaian untuk adik kecil tidur. Anak ni nak makan nasi dengan sambal belacan mak dia. Kami bawa bawa nasi, ayam tumis serai dari resepi yang Mama tengok dalam AFC pagi tadi, buttered prawn dan sayur campur untuk kawankan sambal belacan dan ulam. Karipap dan coklat pun ada. Sambil makan bercerita tak habis-habis..walaupun tiap minggu jumpa, ada-ada saja cerita baru dan lawak antarabangsa dari orang di rumah dan orang di hostel. Topik hot minggu ni ialah lawatan angkasawan negara SMS ke sekolah KakNgah. Ammer siap tanya, eee tak malu ka Dr SMS visit sekolah pompuan ( sekolah KakNgah ialah all girls' school). Padahal, dia pun lelaki dok mai tiap-taip minggu, tak nampak diri sendiri da.....ha ha ha ha.

Lepas makan baru sedar kamera mama ada dalam handbag...

KakNgah menunjukkan Kakak ke arah Menara Jam yang di bina sejak tahun 1800an ( gambar di ambil Ammer)

Menara Jam - gambar sendeng oleh KakNgah ...tempat larangan pelajar tak boleh panjat menara ni...yang membiru di belakang tu Penang Hill. Kakak dan Ammer tak habis-habis berkuntau. Ini Ammer berTKD cuba nak jatuhkan Kakak , tapi Kakak yng lebih besar cepat swing dan guna reverse defense. ( Gambar oleh Mama)
Ammer kalau jumpa padang memang tak reti duduk diam, kena tangkap masuk kereta nak balik dah!
Gelap muka Kakak, kamera dah abis bateri..... Letak juga kat sini sbb Mama suka padang hijau, pohon rimbun dan samar-samar Penang Hill yang membiru....

Wednesday, February 6, 2008

Selamat Harijadi,Kakak!


Happy Birthday Kakak
suka coklat & strawberry

Suka tulip warna ungu juga, macam kak tulipurple..

HAPPY 14th BIRTHDAY SAYANG.

ABAH masak special untuk birthday Kakak.

Wednesday, January 30, 2008

13 Years ago, this moments...

Dear Adik,
Mama was cleaning after an evening tea, when feeling something uneasy. Went to check-up and told Abah, " it's time... dah bleeding...". After a bath ,we rushed to Putra Medical Center. Kakak is turning one year old next week and she's still sitting on mama's lap thru the whole journey. Dr Lim confirmed the opening is 8, but no pain. Seriously no pain at all. We're both chatting and gigling when the nurse stop by and said, "Hey, orang ni nak mai beranak ka nak bercinta kat sini". Hish.. kasarnya bahasa...!
At about 6.10 pm, Mama felt the harsh and sharp contraction came in non-stop. Sharp and short, Abah was all the time in between holding Mama's head and looking at the opening. He looks panicked but Mama still can throw a smile to him. The pain that Mama had was different from the pain when laboring Kakak a year before. My lips whispering.. La ila ha illah anta, Allah humma inni kuntu minadzaalimiin...non-stop too, to counter pains! Its harder and sharper but by the blessing from Allah, it was a short hard pain. With one long push, I heard your first voice. Everyone around us smiling and syukur; left both of us ; in my pain and your cry! Then Dr Lim told abah.. "En Azhar, go and make your wudhu; then you can qamat the baby after she been clean-up. I can go home for my CNY dinner now. You be good Puan J", she said and smile away ...
That's about it! You're born on the Chinese New Year Eve after Kakak who was on the Chinese New Year morning , a year before you.
See you this weekend, sayang. We'll bring a little something to your hostel. As the annual happening as previous years for both of you, we'll again have a little something for a double birthday celebration, during CNY holiday, InsyaAllah.

Saturday, January 5, 2008

Snapshot Minggu 1 2008

29 Dis - Selamat Pengantin Baru Irwan dan Hafiza. Cipta lah bahagia sampai akhir hayat dengan memohon petunjuk Allah.
30 Dis - Krisis Minyak Masak.
Masih di kampung. Membeli belah barang keperluan - memborong segala caca merba untuk anak seorang ni yang happy giler dapat masuk sekolah berasrama! Semuanya dia nak warna merah! Sekaligus membeli barang dapur untuk MIL. Sampai di rak minyak masak, KOSONG !Menjenguk seluruh pasaraya, yang ada cuma minyak kacang Mazola dan Sunflower. Jangan tidak , saya capai minyak Sunflower bimbang nanti dia keputusan minyak. Rata-rata mencari sampai kedai runcit dan pasar malam pun tak ada bekalan di seluruh bandar. Ke mana minyak masak? Logiknya Malaysia tidak patut kekurangan bekalan minyak, bukan kah kita pengeluar sawit terbesar dunia? Di mana hiccup nya? Kita pengeluar, kita penjual dan kita lah pembeli, masalah demand supply tak pernah reda. Dulu sebelum harga minyak naik, ada yang berjanji itu masalah sementara, bila dinaikkan harga sedikit, bekalan mengalir macam biasa. Sejak akhir-akhir ni, masalah berulang lagi. Di mana sahihnya teori dulu ?Macam-macam hujjah di TV dan akhbar. Komen saya, cuba naikkan harga minyak masak , berduyun-duyunlah keluar minyak masak dari stok. Sampai bila?
31 Dis - Welcoming 2008.
Hubby cook for dinner & 5 of us enjoyed new year firecracker show from Esplanade, Padang Kota Lama, Penang Megamall and Butterworth by standing at our balcony and 3 bedroom windows.

Pukul 6.45pagi 1Jan2008 dari sisi balkoni
1 Jan - Kunjungan Mengejut (?) dan Keraian
Selesai subuh saya mengadap jahitan; bukan RE macam Maklang tapi menjahit lencana dan tanda nama pada baju kemeja dan tudung sekolah! Siap menggosok semuanya.
Selesai solat zuhur,kawan lama telefon nak bertamu ke rumah. ( Alamak!) Saya amat-amat teruja tapi tersangatlah saya kesali dan terpaksa berterus-terang... Kami perlu menghadiri majlis Penyampaian Hadiah Kecemerlangan UPSR dan perlu berada di sana sebelum pukul 2.30 petang. Saya jemput mereka menyertai kami kerana majlis itu terbuka kepada umum (dan bercadang belanja mereka nasi kandar setelah usai majlis). Sayang nya mereka pulak tidak boleh berlama kerana perlu sampai KL sebelum malam.
Hadiah disampaikan kepada anak-anak yang bersekolah di Parlimen Permatang Pauh oleh Datuk Pirdaus Ismail , Pegawai Khas Menteri Pelajaran. Ini lah anak dara saya...

bersama kawan baik nya Syaza

Malamnya waktu saya menyemak senarai keperluan asrama, MIL telefon dengan suara girang melihat cucu di berita TV. Alahai....
2 Dis - Mama Abah Kembali ke Sekolah
Saya ambil cuti. Selesai solat subuh tanpa sarapan kami berangkat. Lega berjumpa kawan-kawan di dataran sama. Kawan-kawan saya ni sebenarnya ibu-bapa kawan anak saya. Anak berkawan baik jadi kami pun bersahabat. Suami pula ada yang serupa kegilaan mereka - motosikal kuasa tinggi dan memancing dan mencandat di laut...makin rancak lah mereka...
Sidang akademik dan taklimat untuk ibubapa berhenti rehat 20 minit. Sempat lari ke kantin - dah lama tak rasa makanan sekolah! Pendaftaran akademik selesai pukul 11.30 pagi, kami keluar mencari makanan di bandar. Pulang ke sekolah untuk urusan penempatan asrama bermula jan 2.30petang, selesai hampir jam 6 petang. Letih jadinya saya, suami pun serupa. Saya tak bimbang sangat kerana bersamanya ada sembilah orang kawan se kelas waktu Darjah 6 ada di situ. Alhamdulillah dia di sambut mesra oleh kakak senior. Berat juga di hati cuma saya tak zahirkan. Masuk saja ke kereta, Ammer yang diam sejak tadi bersuara,"hmmm sekarang tinggal kita empat orang saja.." ( Ai, belum keluar dari kawasan sekolah KakNgah, Ammer dah windu...)
3 Dis - Rutin Pagi Bermula Kembali
Bangun, bersihkan diri, kejut ahli keluarga, solat, siapkan sarapan, bersiap ke sekolah, hantar anak sekolah, pergi kerja.
Dalam sibuk semalam saya sempat telefon sekolah Alia dan Ammer bertanya tentang yuran. Respons yang sama dari sekolah rendah dan menengah - belum ada kepastian dari Pejabat Pelajaran Negeri, jadi belum ada kutipan yuran. Lega ! Bukan kerana tak payah bayar yuran tapi saya tak perlu ambil cuti separuh hari atau lambat ke ofis hari ini. Cuti sehari semalam pun bertalu-talu telefon dari ofis....hey... entahlah!
4 Dis - Jumaat !
Alhamdulillah, esok dan lusa cuti!
Singgah Carrefour dalam perjalanan pulang, beli bahan masak lagi. Eh, ada pun minyak masak.
5kg RM 12.99-limited 2 per customer.
(not a bad deal) Saya sambar dua sekaligus. Dalam hati geram berbisik, esok pagi aku mai lagi, ambil lagi 2 buat stok dan hantar balik kat MIL!
5 Dis - Sabtu
Servis kereta. Dah lebih 2500km terlajak mileage !!!
Hari ni boleh baring luruskan pinggang. Tiba-tiba dia telefon lagi. Ma... esok mama abah mai kat Adik ya, adik nak tudung lagi, baju kurung lagi.....bla bla bla...jangan lupa beli iron kat Adik ya, sini kena tut lan... ( tut lan ialah sebutan Alia dan Amalina waktu umur mereka 1 dan 2 tahun untuk ikut giliran ) Ammer pula, sehingga umur 6 tahun menyebut "ikut ligiran!!!

Thursday, December 6, 2007

Control Macho ! diari 6 Disember


good morning, bangun pagi 6 Disember selepas mandi sunat
jalan-jalan dan stopby makan aiskrim
comot tuuu.....
lepas sembahyang isya', getting ready...!!! with new kain pelikat..

the event is.....BERSUNAT ! once in a lifetime !

anak abah nervous....

Bismillahirrahmaa nirrahim....I am OK!

I am good...
pening skit,,, tapi masih senyum dan "thumbs up"

Control machoooo.....
more pics...to be continued...

Wednesday, December 5, 2007

Setting a firm boundries... aduhai anak gadisku

Adik banyak mendapat jemputan makan di luar, bermain futsal dan lain-lain aktiviti dari guru dan kawan-kawan nya bila dia tamat sekolah rendah. Saya izinkan tetapi bersyarat dia mesti ditemani Kakak walaupun mereka keluar berkumpulan dengan ibubapa atau guru yang sudah seperti ibu saudara mereka. Terbaru mereka menonton Enchanted bersama beberapa orang kawan dengan tiket yang di sponsor ! Saya agak ragu-ragu mulanya, maklumlah mereka tak pernah keluar sendirian tanpa kami untuk pergi ke tempat awam.
Monolog: ( Depa pi swimming pun saya tercongok kat tepi pool membaca buku sambil mengawasi mereka... teruk ke mama ni...? tapi takkan nak kurung dalam rumah jer cuti-cuti ni... ).
Suami cool jer...bila dapat tahu mereka ditemani bapa F, baru saya lepaskan. Semalam saya terdengar perbualan telefon dari seorang kawan rapat mereka ajak tengok Nana Tanjung 2. Cuak di hati. Kakak menjawab "let's see if my dad let us to go".
Monolog : Wo hooo... selalu nya apa pun tanya mama , ini pertama kali dengar cakap macam ni..Adik Kakak pun tahu kalau tanya mama mesti tak bagi punya!
Saya sms suami ....he he he, tau lah kan sebabnya apa kannn....sebaliknya minta suami belikan DVD nya nanti.
Monolog : Mama pun nak tengok lawak Pak Pie gak :P
Saya belum bersedia melepaskan mereka keluar. Tak pasti sejauh mana tali perlu di hulurkan sebab kalau panjang langkah nanti susah nak di jinakkan balik.
Monolog: ( betul ke ni ?, conservative sangat ka aku nihhhh)
Saya meng"google" ( he he , marah Dewan Bahasa) dan sampai ke sini , semuga kita mendapat sedikit menfaat.
http://www.soundvision.com/Info/parenting/teen/22tips.asp

KEEPING MUSLIM TEENS MUSLIM

22 Tips for Parents :What does it take for parents to get a teen to become a practicing Muslim?

Sound Vision has talked to parents, Imams, activists and Muslims who have grown up in the West to ask what are some practical things parents can do to help Muslim teens maintain their Deen. These are some of their suggestions:

Tip #1: Take parenting more seriously than you would a full-time job
This means both parents must understand their children are a trust from Allah, and He will ask how they were raised. If the children do not grow up practicing Islam because of their parents' negligence, it is not going to be pretty in this life or the next.

Tip #2:Reduce or change work hours and exchange them for time with the family
It is better to have one full-time job, fewer luxuries in the house (i.e. more cars, expensive clothes, a bigger, fancier home) and more time with the family, than many material things and absent parents. This goes for mothers AND fathers. Parents can't instill values in their children if they just aren't there, period. Quit that extra job on the weekends or in the evenings and instead drive the kids to the mosque for Halaqas and activities instead. Or consider switching shifts at work so that you're home when the kids are.

Tip #3: Read the Quran, understanding its meaning, for five minutes every day
Just five minutes. Whether it's in the car during a traffic jam, early morning after Fajr, or right before you go to bed, read the Quran with a translation and/or Tafseer. Then watch the snowball effect. You will, Insha Allah, reconnect with Allah, and in the long run, develop into a role model helping your whole family, not just your teen, reconnect with Him too.

Tip #4: Attend a weekly Halaqa
Trade playing cards or watching television on Sunday afternoons for a Halaqa. If you don't have something already in place during that time slot, help the Imam to set one up. Attend it vigilantly. The added bonus of this is that when children see their parents striving to learn about Islam, they will in many cases be encouraged to do the same.

Tip #5: Respect your teen
Respecting your teen means not treating them like inept babies, but like maturing adults, not talking down to them or humiliating and insulting them. It means involving them in useful activities around the home and seeking their opinions on matters of importance.

Tip #6: Take an interest in what they do
Does Noor play hockey in an all-girls' sports league? Attend Noor's games as regularly as possible. Does Ihsan collect stamps? See if you can find old letters from your parents in Malaysia or Lebanon and pass the stamps on them to her. Does Muhsin love building websites? Visit his site, post a congratulatory e-mail on the message board and offer some suggestions for the site. Give him a book on advanced web design as Eid gift.

Tip #7: Be aware of problems and address them straightforwardly
As you spend more time with your teen, you will be more able to sense if there is something bothering them. Don't brush this feeling under the carpet. Address it straight on. But don't do this in the family meeting or n in front of others. Do it during the next tip.

Tip #8: "Date" your teenager
While dating is commonly associated with boy-girl social meetings, the concept can be extended to any meeting between two people wanting to get to know each other better.
It's especially important to "date" your children on an individual level once they hit their teens because they are no longer just "one of the kids". They are young adults who need attention and guidance on an individual level. You can go out on a "date" when Sumayya graduates from high school (instead of going to the prom), when Ahmed gets his driver's license or if you feel there is something bothering them and you want to address them alone.

Tip #9: Don't just be your teen's parent, be his or her partner
Making them a partner means giving them responsibilities within the family. Get 16 year old Amir, who just got his driver's license, to help his mom with grocery shopping on Saturday's; get 15 year old Jasmine, who loves flowers, to be responsible for the garden and mowing the lawn. This way, teens will feel a part of the family, included and needed.

Tip #10: Build a Masjid in your home
Delegate a room, part of the basement or the living room as the home Masjid. You can do this for less than $25.
Make this Masjid entirely the responsibility of the kids. Get the eldest to be in charge and to delegate responsibilities for younger siblings. Responsibilities include keeping the Masjid clean, waking people up for Fajr, calling the Adhan, etc.

Tip #11: Don't practice "men's Islam"
That means don't exclude wives or daughters from prayers. When the men are praying in Jamaah, make sure the women are either behind them or also praying in congregation. Make sure the Imam recites the prayer loud enough for the women to hear if they are in another part of the house. Also, encourage women to pray in Jamaah if there are no men present.

Tip #12: Establish an Islamic library and choose a librarian
Equip your home with an Islamic library with books, video and audio cassettes about various aspects of Islam, catering to everyone's age and interests. If 13-year-old Bilal likes adventure novels, for example, make sure you have a couple of Islamic adventure books
Get one of your teens to be the librarian. S/he keeps materials organized and in good condition. Any requests for materials to be added to the collection have to go through him or her. Give this librarian a monthly budget for ordering new books, cassettes, etc.

Tip#13: Take them out.....to Islamic activities
Instead of a fancy dinner at a restaurant, save your money to take everyone out to the next Muslim community dinner or activity. Make a special effort to go to events where other Muslim teens will be present and the speaker caters his/her message to this crowd.
It's also important to regularly take Bilal and Humayra to Islamic camps and conferences where they will meet other Muslim kids their age on a larger scale.

Tip #14: Move to a racially and religiously mix neighborhood in your city
If your children can interact with Muslim as well as non-Muslim children on a daily basis, it is going to be healthier for their growth. May be a move closer to a masjid is going to help as well.

Tip #15 : Help teens start their own youth group
After living in a Muslim neighborhood and attending Islamic activities regularly, teens in many cases will develop a friendship with other Muslims their age. Don't let this end here.
Help them establish a youth group, not just to learn about Islam, but to go to the amusement park together, go swimming, etc. Have meetings at members' houses on a weekly or bimonthly basis. Get this group involved in useful work like cleaning up litter around the Masjid or visiting senior citizens' homes.This group must have parental supervision, although teens' decision-making powers should not be interfered with unless really necessary.

Tip #16: Establish a TV-free evening and monitor TV watching in general
Parents' biggest competitor for their children's attention is the T.V. Sound Vision's unTV guide. Monitoring what everyone watches simply means taking care to remind and help everyone avoid shows which depict sex, violence and encourage unIslamic activities. Put up a list of acceptable and unacceptable shows on the wall beside the T.V.
Establishing TV-free evenings means having one evening of the week when no one, adult, teen or child is allowed to watch television. Hopefully, this is a first step towards general TV reduction in the home. This is an ideal time to have the next tip.

Tip #17: Have weekly family meetings
The purpose: to find out what is going on in everyone's lives and to consult the family on important issues. Hanan started attending a Halaqa, Imran just returned from a Muslim youth camp, Bilal aced the last algebra test. The point is not to just give this news in point form. It's to elicit discussion and communication between everyone, and to keep up-to-date about what is going on in everyone's life, which gets harder when kids become teenagers.
This is also the place to consult the family and decide on major issues affecting everyone: a move to another city; a marriage of one of the family members; difficulties with a bully in school, etc.
Please note: Shura in the family does not mean a majority vote determines what to do about a situation. While the parents remain in charge, teens and younger children voice opinions and suggestions parents will consider in making a final decision about a matter.

Tip #18: Have "Halal Fun night" once a month
"Fun is Haram" is a joke sometimes heard amongst Muslim youth, mocking the attitude of some Muslims for whom virtually anything enjoyable is automatically labeled Haram (forbidden).
Islamic entertainment is a much neglected area of Muslim concern. Islamic songs, skits, etc. are a viable tool for the transmission of Islam. Maybe 16-year-old Jameel knows how to play the Duff, while his sister Amira, 14, can write and sing well. Let them present their own Islamic song to the whole family. Or have 12-year-old Ridwan recite some of his best poetry. Make one of the teens in charge of this event. Help them establish a criteria of acceptable and unacceptable Halal entertainment.

Tip #19: Provide the right role models-What would Abu Bakr have done?
Apart from being a role model yourself by trying to practice Islam, make sure you provide teens with reading material about the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) and his Companions (Sahaba), both the men and the women. Otherwise, the characters on the programs your kids watch on television may become their "Sahabas".
Discuss what a Companion may have done in a situation relevant to teens' lives. What would Abu Bakr Siddiq do if he saw a someone selling answers to the grade 11 math final exam? What would Aisha have done is she was confronted with the opportunity to cheat her parents?

Tip #20: Read books on Positive Parenting
These can be books written by Muslims, but even books by non-Muslims can help. However, just be ready and make sure you are able to identify what is Islamically acceptable versus what is not.

Tip #21: Get them married early
The societies of the West are permeated by sex: on TV, billboards, on the streets, buses, in movies, etc. A Muslim teenager facing this is in a tough position: succumb to the temptations or try really, really hard not to. Getting them married early (check out some tips for parents) will ease the pressure, and they don't have to stop their studies to do this. Remember, as a parent you will also be partly responsible if your son or daughter wanted to marry, you stopped them and they ended up having sex outside of marriage. You should also remember when undertaking this step not to force your son or daughter to marry someone they do not like.

Tip #22: Last but not least-Make Dua
Make Dua. It is really Allah who guides and misguides, but if you've done your job as a parent, Insha Allah, keeping your teen a practicing Muslim will be easier to do than if you had neglected this duty. As well, make Dua for your teen in front of them. This reminds them how much you love them and your concern for them.

Thursday, November 15, 2007

Tahniah


Pagi-pagi dah nampak dia gementar.
"Mama kalau tak mai pun...ikut suka mamalah... kot kot mama sibuk..."
Macam nak luruh jantung saya bila dia berkata begitu waktu nak bersalam sebelum turun dari kereta...
"Ya, Mama mai, InsyaALLAH"
Pukul 10.30 sampai di dewan sekolah yang sudah penuh dan riuh. Mencari-cari di mana lah anak aku ni... Haa, itu pun dia..

Satu persatu nama di panggil. Yang mendapat 5A berdiri di pentas sambil di sambut tepukan dan sorakan tahniah. Yang lain turun pentas dengan wajah suram di sambut pelukan barisan guru-guru yang menunggu dengan ucapan semangat. Nampak dia tenang tapi bila kawan baiknya Amelia turun pentas sambil menangis, dia pun turut menangis ( macam mak dia jugak, murah ayaq mata! )Terus terusan dia menangis hingga nama di panggil.. Sampai atas pentas, dia terjelepuk duduk di kaki cikgu Aniza. Ya Allah, anakku...Bila bangun dia peluk cikgu dan terus menyertai kawan-kawan di atas pentas...Riuh dewan ketawa. hai hai.. heavy drama la pulak...Kata Dr R di sebelah ku, "Kak, kalau Amalina tak dapat 5A, mau pengsan kot ! Ha ha , tak pa doktor ada sini....:))))
Alhamdulillah, she deserve it...Tahniah sayang. Macam-macam keletah anak-anak ni, yang melompat, menjerit macam-macam lagi, Habis sessi bergambar, baru lah masing-masing turun menerpa mak ayah yang tak kurang excited nya.
Tapi dia terus lagi menangis, awat la pulak...kesian Amelia dengan Hannis dapat 4A 1B. Pulakk.....

Tak lama selepas itu Ammer buat satu lagi kejutan... Ammer naik kelas yang lebih baik. Alhamdulillah, macam tak percaya tapi bila meneneliti kertas jawaban peperiksaan yang di pulangkan, saya amat berbesar hati. Pencapaian yang lebih baik dengan peratus yang lebih tinggi!
Saya maklum prestasi dia yang amat sederhana dalam pelajaran. Seperti yang selau dia sebut," Ustazah cakap, Ammer cerdik tapi kurang usaha".
Puncanya dia leka bermain. Penat bermain baru nak belajar. Nampaknya dia gembira dengan kedudukan "top three" dalam kelasnya. Semuga pencapaian ini akan menjadi titik tolak untuk dia lebih rajin belajar.

Doa mama semuga semuanya sentiasa dalam kesihatan yang baik untuk melakukan sesuatu dengan paling baik dan gembira selalu.

Wednesday, October 3, 2007

Wajarkah

Dari cermin pandang belakang, saya nampak dia terlari-lari meningkah rakan-rakan lain menuju ke arah kerata yang menunggu. Belum sempat duduk dan tak pun memberi salam, dia berkata...Mama, hari ini ada budak lelaki dah kena penampar dengan Adik". Aku tak jadi menukar gear, tak sempat pun bertanya dia bercerita tanpa noktah. 30 patah perkataan dalam senafas....Di akhir cerita, dia berkata , I am Ok, sebab cikgu disiplin kata OK.



Kisah nya dia selalu di ejek kerana sedikit ke lainan fizikal yang dia ada pada matanya... Sejak kecil memang selalu bertanya kenapa matanya begitu...aku kata dia istimewa sebab Allah hanya bagi keistimewaan itu pada dia. Selain itu tulang nya juga mat flexibel,tapi tak ketara ada orang lain keran dia hanya melipat tubuh dalam rumah sahaja. Masa dia masuk tadika, saya beritahu gurunya awal-awal tentang hal ini supaya guru-guru dapat memberi jawaban terbaik pada yang bertanya tentang dia kerana dia memang sensitif.


Saya tidak mahu dia rendah diri kerana keistimewaan itu. Tapi kita sukar mengawal suasana di luar jangkauan kita. Selain sensitif dia keras hati. Pernah sekali dia menarik diri dari kumpulan pidato, kerana seorang rakan lelaki menyebut tentang itu pada saat akhir, sedangkan dia adaklah pemidato terbaik kumpulan nya... Puas di pujuk guru, dia tetap dengan keputusannya


Esoknya saya berjumpa guru. Rupanya sering benar dia di ganggu dengan ejekan itu oleh budak lelaki tadi. Dah sampai maksima agaknya, dia terus saja menampar pipi hinggakan si malang itu terkujat-kujat lari dan menangis...Aku tahu dalam usia 12 tahun Adik agak penyabar dan mengalah, tapi bila dah meletup... habis semua nya...