Thursday, November 15, 2007

Tahniah


Pagi-pagi dah nampak dia gementar.
"Mama kalau tak mai pun...ikut suka mamalah... kot kot mama sibuk..."
Macam nak luruh jantung saya bila dia berkata begitu waktu nak bersalam sebelum turun dari kereta...
"Ya, Mama mai, InsyaALLAH"
Pukul 10.30 sampai di dewan sekolah yang sudah penuh dan riuh. Mencari-cari di mana lah anak aku ni... Haa, itu pun dia..

Satu persatu nama di panggil. Yang mendapat 5A berdiri di pentas sambil di sambut tepukan dan sorakan tahniah. Yang lain turun pentas dengan wajah suram di sambut pelukan barisan guru-guru yang menunggu dengan ucapan semangat. Nampak dia tenang tapi bila kawan baiknya Amelia turun pentas sambil menangis, dia pun turut menangis ( macam mak dia jugak, murah ayaq mata! )Terus terusan dia menangis hingga nama di panggil.. Sampai atas pentas, dia terjelepuk duduk di kaki cikgu Aniza. Ya Allah, anakku...Bila bangun dia peluk cikgu dan terus menyertai kawan-kawan di atas pentas...Riuh dewan ketawa. hai hai.. heavy drama la pulak...Kata Dr R di sebelah ku, "Kak, kalau Amalina tak dapat 5A, mau pengsan kot ! Ha ha , tak pa doktor ada sini....:))))
Alhamdulillah, she deserve it...Tahniah sayang. Macam-macam keletah anak-anak ni, yang melompat, menjerit macam-macam lagi, Habis sessi bergambar, baru lah masing-masing turun menerpa mak ayah yang tak kurang excited nya.
Tapi dia terus lagi menangis, awat la pulak...kesian Amelia dengan Hannis dapat 4A 1B. Pulakk.....

Tak lama selepas itu Ammer buat satu lagi kejutan... Ammer naik kelas yang lebih baik. Alhamdulillah, macam tak percaya tapi bila meneneliti kertas jawaban peperiksaan yang di pulangkan, saya amat berbesar hati. Pencapaian yang lebih baik dengan peratus yang lebih tinggi!
Saya maklum prestasi dia yang amat sederhana dalam pelajaran. Seperti yang selau dia sebut," Ustazah cakap, Ammer cerdik tapi kurang usaha".
Puncanya dia leka bermain. Penat bermain baru nak belajar. Nampaknya dia gembira dengan kedudukan "top three" dalam kelasnya. Semuga pencapaian ini akan menjadi titik tolak untuk dia lebih rajin belajar.

Doa mama semuga semuanya sentiasa dalam kesihatan yang baik untuk melakukan sesuatu dengan paling baik dan gembira selalu.

2 comments:

pakpayne said...

CONGRATS ANAK MAMA ....di atas kejayaan cemerlang...

masih jauh perjalanan, dan pakcik idham doakan smeoga berjaya berterusan dunia dan akhirat!

dan mama milah....well done!

idham

cikMilah said...

Abg Idham
terima kasih dari Amalina dan cikMilah

Ya,jalan masih panjang... we take it as time comes along..

Salam untuk KakLiL