Wednesday, August 13, 2008

SYAABAN DATANG KINI...

Semilir Angin agak sepi di tinggalkan puan. Maaf ya, terlalu banyak perkara lain yang perlu saya dulukan.
Saya kongsikan di sini email yang di kirim oleh seorang ustaz yang memberi ceramah di tempat saya , malam Isnin lepas. Semuga kita beroleh menfaatnya.

REJAB sudah meninggalkan kita dengan seribu satu kelebihan. Berbahagialah mereka yang mengambil sepenuh kesempatan dari fadhilatnya. Jika diizinkan Allah kita akan berkesempatan bersama Rejab pada tahun hadapan.
Kini muncul pula bulan SYAABAN dan sudah12 hari meninggalkan detik. Bulan yang berada di tengah-tengah antara Rejab dan Ramadan. Bulan yang juga penuh dengan fadhilat dan keberkatannya.
Hukamak berpendapat, bulan Rejab adalah bulan kesempatan untuk kita meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban pula adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela manakala Ramadan pula bulan untuk mengubat hati dan jiwa.
Syaaban bererti berpecah atau bercerai-berai. Ini kerana mengambil sempena peristiwa orang-orang Arab pada bulan tersebut berkeliaran ke merata tempat untuk mencari air. Ada pula berpendapat, Syaaban bermaksud pemisah iaitu pemisahan antara bulan Rejab dan Ramadan.
Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:
“Tahukah kamu sekelian, mengapa dinamakan bulan Syaaban? Maka umatnya menjawab: Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.”
Baginda meneruskan sabdanya: “Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).
KEUTAMAAN SYAABAN:
Allah swt mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Allah juga banyak mengurniakan rahmat kepada hambaNya. Rasullah bersabda yang bermaksud: “Allah mengangkat amalan-amalan semua hambaNya pada bulan ini.”
Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara dari maksiat. Taubatnya diterima juga terselamat dari mara bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang membesarkan Syaaban dan bertakwa kepada Allah swt serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkannya daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit.”
Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan malam dua hariraya dan malam pertengahan bulan Syaaban, maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu.”
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Saidatina Aisyah Radhiallahuanha, dia telah berkata yang bermaksud: “Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak dari puasanya di bulan Syaaban.”
Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud: “ Keutamaan bulan Syaaban ke atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaan aku di atas semua nabi-nabi yang lain, sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhlukNya.”
APAKAH AMALAN YANG WAJAR DILAKUKAN DI BULAN SYAABAN?
Memperbanyakkan puasa sunat:
i. Dalam Kitab Durratun Nasihin dinyatakan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud: “ Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari pertengahannya dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti beribadat tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka matinya seperti orang mati syahid.”
ii. Jika berpuasa sehari dalam bulan Syaaban akan diharamkan tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan nabi Yusof di dalam syurga. Diberi pahala seperti pahala nabi Ayub dan Nabi Daud.
iii Jika berpuasa sebulan pada bulan Syaaban, dipermudahkan Allah kepadanya Sakaratulmaut dan ditolaknya (terlepas) daripada kegelapan dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nangkir, ditutup keaibannya di akhirat nanti dan diwajibkan syurga baginya.
iv. Sesiapa yang berpuasa pada awal Khamis di bulan Syaaban dan akhir Khamis (juga dalam Syaaban) dimasukkannya dalam syurga .(Hadis Rasulullah yang dipetik dari kitab al-Barokah.)
v. Rasulullah saw turut bersabda yang bermaksud: “ Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdal sesudah Ramadan ialah puasa bulan Syaaban.”
Perbanyakkan doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah saw:
Sabda Nabi saw yang bermaksud: “Barang siapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertakwa kepada Allah, taat kepadaNya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah swt akan mengampuni segala dosanya dan menyelamatkannya pada tahun tersebut dari segala macam bencana dan penyakit.” (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa’izhin)
Bertaubat:
Bulan Syaaban merupakan bulan untuk kita memperbanyakkan taubat kepada Allah swt.
MALAM NISFU SYAABAN:
Malam 15 Syaaban lebih dikenali sebagai malam Nisfu Syaaban ( untuk peringatan, malam nisfu Syaaban tahun ini adalah pada tanggal 16 Ogos, 2008. Sabtu (15 Syaaban 1429H = 17 Ogos 2008 ).
Pada malam ini umat Islam sangat-sangat disarankan untuk memanfaatkannya kerana malam ini penuh dengan rahmat dan doa sangat mustajab.
Justeru umat Islam disaran untuk menghidupkan malam ini dengan membaca surah Yassin sebanyak tiga kali selepas solat maghrib.

14 comments:

Neeza Shahril said...

time kasih kak cik d atas ilmu yang berguna ni...
Insyaallah, kita sama-sama hidupkan bulan Syaaban ni...

Akak said...

Salam CikMilah...

Terima kasih berkongsi ilmu dan amat besar manafaatnya buat semua...

Terima kasih daun keladi, esok2 akak singgah membaca lagi..

U.Lee said...

Hello CikMilah, just dropped by say, 'hello'...but as my Bahasa is jurassic 1950's I will not leave any comments here re your posting...might get mistaken for a marriage proposal, arhaaa ha ha.
You keep well and have a great week, Lee.

Ibnurashidi said...

Salam Makcik milah..

tima kasih yg dtg jenguk..erm,taklah skrg mak ayah dok kat baling..sblm ni mmg dok sungai petani..mkcik dok mana?

maklang said...

terimakaseh kerana mengingatkan...insyaAllah...maklang ingin memperbaiki diri dengan menambah ketaqwaan terhadapNya...

Kak Elle said...

cikmilah thank you for sharing:)

Anonymous said...

Thanks for the reminder

cendawanintim said...

tq for sharing, selamat menyambut nisfu syaaban besok..

Abang Long said...

Oh RAMADHAN ...

cikMilah said...

Salam Ja, kakcik mengingatkan diri sendir sebenarnya, semuga kita mendapat menfaatnya

Akak, saya pun selalu mendapt mutiara dari blog akak...
keep it up

U.Lee, thanks for dropping by. Eh, I suka tau baca BM you, nostalgic macam tengok cerita P. Ramlee... he he jangan marah ya...keep it that way, susah mau jumpa style itu sekarang...

cikMilah said...

IbnuRashidi, terima kasih berkunjung balas.. oww makcik tau kampung tu. La ni makcik dok Permatang Pauh, belakang Politeknik, tak lama lagi nak pindah ke Laguna Merbuk. kalau balik jemputlah ke rumah

Maklang, semuga kita di beriNYA kekuatan mencapai taqwa yang tinggi.

KakElle, Ms Anon, thanks fo rreading, semuga kita mendapat hidayah...

cikMilah said...

cendawanintim,
salam syaaban...

cikMilah said...

cendawanintim,
salam syaaban...

cikMilah said...

Abang Long...
ya.. Ramadhan bertamu denagn rahmat bertaburan, semuga kita berjaya mengutip amal sebanyaknya