Saturday, August 22, 2009

Salam Pagi Ramadhan

Pagi ini basah dan segar. Saya buka semua tingkap dan angin sejuk menerobos masuk. Ada yang tarik selimut.. eeiiiiii...bangun....Sesudah subuh, putih samar diluar. Pulau hilang ditelan kabus. Kelip-kelip lampu Penang Bridge tak nampak lansung...Hujan, basuhlah dosa-dosa kami makhlukNya. Kabus...adakah kepulanmu di sana ada sayap malaikat membawa rahmat dariNya untuk kami di muka bumi. Pagi ini lain rasanya. Sementelah bulan ini penuh keberkatan,seharusnya kelainan dari biasa yang kita cari. Aduhai sang hati..lembutlah kamu dalam merasai nikmat, keraslah kamu dalam melawan godaan nafsu dalam diri.
Orang biasa seperti saya, memang ada azam dihati. Kuatkah diri meladeni segala impian, menerap kaki dan diri pada kehendak suci . Memang tiada daya melainkan dengan kehendakNya.
Ya Allah, kumohon keampunanMu, kurniaan Rahmat dan KasihsayangMu, PetunjukMu, Kekuatan dariMu untuk mengisi kantung hadiahMu pada Ramadhan ini.
Semuga semua Muslimin dan Muslimat mendapat yang terbaik dari Ramadhan kali ini, dan terus sambung bersambung dalam rahmat dan berkat Allah sampai bila-bila.

Diantara khutbah Rasulullah saw semasa kehadiran Ramdhan Kareem:
“Wahai manusia ! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah SWT dengan membawa berkah, rahmat dan maghfiroh; bulan yang paling mulia di sisi Allah SWT. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam yang paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah SWT dan dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima, dan do’a-do’amu diijabah. Bermohonlah kepada Rabb-mu dengan membawa niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah SWT membimbingmu untuk melakukan shaum dan membawa kitab-Nya. Celakalah orang-orang yang tidak mendapatkan ampunan di bulan yang mulia ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fakir dan miskin. Muliakanlan orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraan, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari yang tidak halal kamu memandang, dan pelihara pendengaranmu dari yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihanilah anak-anak yatim. Bertaubatlah kepada Allah SWT atas dosa-dosamu. Angkatlah tanganmu untuk berdo’a pada waktu shalatmu, karena pada saat itulah saat-saat yang pertama ketika Allah Azza wajalla memandang hamba-Nya dengan penuh kasih; Dia menjawab ketika mereka menyerun-nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya, dan mengabulkan mereka ketika mereka berdo’a kepada-Nya”.
“Wahai manusia ! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat karena beban dosamu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu. Ketahuilah, Allah SWT bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tiada akan mengazab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tiada akan mengancam mereka pada hari manusia berdiri dihadapan Rabbul’alamiin”.
“Wahai manusia ! Barangsiapa diantara kamu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini maka disisi Allah SWt nilainya sama dengan membebaskan budak, dan dia diberi ampunan atas dosa-dosanya yang telah lalu (Sahabat bertanya :” Ya Rasulullah, kami tidak semua mampu berbuat demikian.”) Rasulullah meneruskan : Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air”.
Dipetik: http://wisnusudibjo.wordpress.com/2008/08/30/khutbah-rasulullah-saw-dalam-menyambut-bulan-ramadhan-yang-penuh-berkah/

Di salin dari blog The Blue Tulip

12 comments:

Kak Elle said...

selamat berpuasa milah semoga di berkahtu olih Nya.

kakpah said...

selamat beribadah di dalam ramadhan yang berkah.
sudah ada menu untuk berbuka?

cikMilah said...

KakElle
ya, semuga puasa kita diterima dan kita di berkati Allah. Amin..

cikMilah said...

KakPah, mmg saya plan menu untuk seminggu; hari ini bubur lambuk/kanji kata org Kedah;kuih cara berlauk dan puding laici.

JahRera said...

Cik Milah,

komen cik milah di catatan saya pagi ini mengorak senyum di hati yang resah ini. Terima kasih.

Semoga ibadah kita di bulan mulia ini mendapat markah membawa ke syurga, amin.

silversarina said...

Selamat berpuasa !

Terasa damainya pandangan dari rumah cikmilah .

lepas dapat tau cikmilah buat kuih raya banyak , saya yang tumbang ..heheh.

cikMilah said...

KakLela, geram saya tengok buah naga akak tu..Balik ofis, saya korek petiais, jumpa sebiji, saya buat jus untuk berbuka, anak-anak jerit.. yeeaayyyyy...jus naga!!!

Amin.. saya aminkan doa orang jauh!

cikMilah said...

Kak Rina dah sihat?

Satu hari jemputlah datang, tengok view dari tingkat 13, mengadap Penang Bridge ini....

La.. tumbang betul rupanya...ingatkan gurau hari tu!!
Doktor ada dlam rumah tu...gt well soon.

QueenJah said...

Salam ziarah..
Salam Ramadhan utk mu..

MULAN said...

Ramadhan Kareem sis.. oohh banyak nak kena baiki & di praktikkan.. bukan hanya di bulan Ramadhan kan.. thanx for sharing..

Diah said...

Selamat berpuasa CikMilah dan semuga ibadah kita diberkati dan dirahmati Allahtaala. Masuklah blog Diah yang tak seperti...blog Milah banyak motivate Diah tau...

Neeza Shahril said...

Ramadhan Kareem Kak Cik..
tenang hati Ja baca coretan Kak Cik hari ni...